Меню сайту
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
КУШПЕТ Володимир Григорович Кушпет Володимир Григорович - український кобзар та лірник. Закінчив Київське муз. училище ім. Гліера (клас бандури В.Лапшина), а 1971 року — Київську державну консерваторію (клас бандури С.Баштана). Викладач Стрітівської вищої педагогічної школи кобзарського мистецтва, один із засновників відомого ансамблю «Кобза». Глибокий голос та майстерна гра на вересаївській кобзі, колісній лірі, торбані та старосвітській бандурі. Автор багатьох публікацій на кобзарську тематику та підручник «Самонавчитель гри на старосвітських музичних інструментах — Кобза О.Вересая, бандура Г.Ткаченка, торбан Ф.Відорта» (Київ, 1997). Володимира Кушпета бандуриста, викладача, дослідника-мистецтвознавця можна сміливо назвати постаттю легендарною. Він не тільки залишив слід у багатьох мистецьких сферах, а й вивищив своє творче ім'я непересічними досягненнями. Ще студентом Київської консерваторії Володимир Кушпет став ініціатором утворення студентського оркестру українських народних інструментів (тоді ту «крамолу» розігнали), натхненником створення електробандури та засновником ансамблю «Кобза». У 1970 році у складі ВІА «Кобза» записав першу платівку-гігант, яка набула феноменальної популярності серед українських слухачів у всьому світі. Наступний творчий етап у житті Володимира Кушпета пов'язаний з його режисерською діяльністю. Перебуваючи на посаді художнього керівника Київського театру естради, створив першу феєричну рок-оперу «Суд» за поемою Б. Олійника «Сім» (постановка В. Кушпета, музика С. Бедусенка). Досить неординарною за формою та змістом для того часу була постановка свята кобзарського мистецтва в рамках першого фестивалю «Музичний вернісаж». За цей захід Володимир Кушпет отримав звання лауреата Всесоюзного конкурсу-огляду програм режисерів естради. Одним із варіантів популяризації бандури як для мене стало повернення до досвіду вокально-інструментального ансамблю “Кобза”, котрий одразу набув шаленою популярності, на бандури рясно ходила публіка, були вражаючі аншлаги. Зараз я пробую ніби повторити ту “Кобзу”, хоча і кажуть, що в одну річку двічі увійти не можливо. Але чому б не ввійти у воду з іншого берега річки, засвоївши іншу техніку плавання. Своєму учневі Сергію Захарцю, дуже талановитому музиканту, лауреату кількох конкурсів, солісту Національної капели бандуристів, який досконало оволодів як старосвітською, так і академічною бандурою, я запропонував: “Давай спробуємо використати набутки “Кобзи”. Сергій, як представник зовсім іншого покоління, йому 26 років, не знав, що таке ВІА “Кобза” навіть по записах (коли вона була в розквіті, він ще не народився). Отже, я зайнявся електронним аранжуванням, в якому домінуючим інструментом є жива бандура, колісна ліра, волинка-коза, бубон й інші народні інструменти плюс вокал. Справа пішла, нас почали запрошувати у великі концерти, ми потрапили у потужний проект “Не будь байдужим” за участі популярних рок-груп. Спочатку працювали як автентичні традиційні виконавці, мені було дуже цікаво дізнатися: “Як сприймуть?”. Молодь чемно і гарно (вона вболіває за українське) сприйняла мою традиційну ліру, сприйняла Захарця, коли він заспівав народні твори під бандуру, та коли залунало сучасне модернове аранжування, причому з національними звуковими ладами, не щось солоденьке, а потужне, наступально-енергійне, молодь почала шалено “заводитись”. Сергій грав соло не на гітарі, а на бандурі, і хлопці з дівчатами рвонули до сцени, почали тягнутися до нього руками. Я подумав: “Нічого собі, треба розвивати цю тему”. У нас щось нове з’являється, миготить і зникає. Колись бандури з’явились в ансамблі “Кобза”, потім це заглухло, всюди зникли бандури… Тепер на сцені бандура сприймається майже як новина й екзотика. Я кажу: “Це все вже давно випробувані речі”. Не треба стояти на місці, махати старим бунчуком і говорити, що от ми, українці, найдревніша нація, ми найкращі, найкрутіші, від нас Адам і Єва пішли. Ми самі себе вважаємо найбільш музичною нацією, проголошуємо, що ми від пелюшок музиканти і співаки, але в світі українців не ідентифікують за музикою. У росіян є свій бренд: “Калинка, малинка…”, або “Расцветали яблони и груши”, “Подмосковные вечера”, починає звучати балалайка - всі знають, що це Москва. Угорці скрипками, цимбалами і чардашем відомі на весь світ, шотландці - волинками, індійці – ситарами... А чи знають у світі нашу “Взяв би я бандуру”, наші романси, наші інструменти. Ні. Тому що однобоко пнемося до академізації. Я кажу: “Ви спізнилися на пару століть, у 18-сторіччі треба було грати на хроматичній бандурі, щоб вас ввели в склад симфонічного оркестру замість арфи. Зараз уже пізно, як би віртуозно ви не грали, світ ви не здивуєте і революцію в мистецтві не зробите. Треба знайти свою виразність, своє обличчя. Коли це сформується, тоді світ скаже: “О, клас, це супер!”. Нас погано знають в світі, я переконався в цьому, коли їздив по Європі. З одного боку, заїжджі українці з бандурами “задавили” українські громади, діаспорні українці вже ховаються від тих концертів, не хочуть за це гроші платити. А ми з Вітром не пішли в діаспору, заграли для французів, то просто фурор був. Нам сказали: “Звідки ви? Такого ми не бачили”. Наша діаспора чомусь вариться у власному соку, обмежена якимись рамками, з яких сама не виходить. Це я бачив і в Канаді, і в Америці. Я колись Юліана Китастова (бандуриста із США) спитав: “А чого ви не виходите на загальноамериканський рівень з цими ж інструментами?” Чіткої відповіді не почув. Якась дивна законсервованість. Бояться надуманої власної меншовартості: може, нас не сприймуть правильно. Ні, нас чудово сприймають, просто нам треба позбутись своєї скутості. Зараз, як і 100 років тому, можна почути як грає просто неба для людей та Бога кобзар чи бандурист. Окрім України їх, мабуть, ніде і не почуєш. Саме вони були непересічними носіями туги і мудрості українських шляхів, земних і небесних. Про кобзарів: давніх та сучасних, для яких справою життя було й залишається: передати свою майстерність молодому поколінню, залишити після себе гідних продовжувачів справи, які б могли б надалі нести людям духовне світло. |
Календар
Архів записів
Друзі сайту
|